Ahora que somos nosotras las que contamos

AUTORA: Clara Esteban Pérez

CENTRE: Escola Meritxell

TIPOLOGIA: D’estudi de cas i memòria històrica

ABSTRACT:
Partint de l’interès pel periodisme i el paper de la dona en aquest, el treball de recerca present té com a objectiu conèixer i entendre el paper de les dones en el periodisme, així com el camí que han hagut de recórrer perquè avui concebem el periodisme tal com el coneixem. L’estudi abasta una cronologia concreta, centrant-se en els segles XX i XXI, per oferir una visió actualitzada del tema.

El treball es divideix en una part teòrica i una pràctica. La part teòrica inclou una breu introducció sobre la història del periodisme, la impremta i l’inici de la premsa escrita. A més, s’estudien les biografies de les primeres dones periodistes a Espanya, analitzant també la censura franquista i les seves conseqüències. A continuació, es presenta la biografia d’algunes periodistes destacades de l’actualitat, i es realitza una petita recerca sobre el nombre d’articles publicats per dones en quatre diaris espanyols.

Els resultats d’aquesta anàlisi es representen en diferents gràfics, que ofereixen una perspectiva visual i clara de la investigació. A més, el treball es complementa amb dues entrevistes a figures rellevants del periodisme, que validen els resultats obtinguts. Tots aquests elements se sintetitzen en un documental, que conclou la investigació, respon a les hipòtesis inicials i explica el motiu pel qual he fet aquest treball.

Les conclusions suggereixen que, tot i estar al segle XXI, l’edat dels avenços tecnològics i de la globalització, la desigualtat entre periodistes homes i dones encara persisteix. Si no hi ha igualtat entre periodistes, no pot haver-hi una informació igualitària i completa.

This entry was posted in 2025, Escola Meritxell. Bookmark the permalink.

Comments are closed.